A TÉLI GUMIK TESZTJÉNEK EREDMÉNYE

Kapus Gergő
Merkl Bt.

Milyen gumik kerültek be a tesztelésbe és hogyan történt maga a folyamat?

A német autóklub (ADAC) két gyakori gumiméretet választott.

A személyautóknál a jellemző 195/65 R15-t ésa legdinamikusabban fejlődőhobbiterepjárókon a szokásos 215/65 R16-s abroncsokat próbálgatták.

Az olcsó gumival valóban az életed kockáztatod? Az ismert márka minden esetben a legjobb?

Az ADAC ebben a fent jelzett méretekben tizenhat márka gumijait tesztelte. Hogy a gyártók ne tudják befolyásolni az eredményt a tesztelésre felhasznált gumikat, nem tőlük, hanem több helyről vásárolták meg. A Bridgestone és a Semperit ezúttal kimaradt, mert a teszt idején még nem árusították a legfrissebb mintázataikat.

 csütörtök január 25, 2018
 

ADAC téligumiteszt, 215/65 R16 - 2017.

A teszteket általában valós körülmények között próbálják végrehajtani. A száraz aszfaltos próbákat Olaszországban, a nedves aszfaltosakat Németországban végezték szeptemberben azonban a végeredményt érdemes fenntartásokkal kezelni, mert a környezet még így sem mindig felel meg az igazi télnek. A megfelelő havas környezetet egy független finnországi tesztpályán végezték, a jeges próbákat a Continentalnál teljesítették.

Az éles mérések előtt a tesztgumikat 450 kilométeren bekoptatták, a minél pontosabb eredmény érdekében minden mérést többször is elvégeztek, az értékeket átlagolták. A részeredményeket, súlyozva alakították ki az alábbiak szerint:

  • száraz aszfalt: 15%
  • nedves aszfalt: 30%
  • havas út: 20%
  • jeges út: 10%
  • zaj: 5%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%

Jól látható, hogy a végeredménynek csak 30%-t teszi a ki a havas és jeges úton való tapadás.

Nagyobb hangsúlyt kapott az értékelésnél az abroncsok száraz és nedves aszfalton nyújtott teljesítménye az egyre enyhébb telek miatt, ami életszerűnek mondható.

Ha száraz az út

A különböző méretű és gyártmányú gumik tesztelése természetesen hasonló körülmények között és módszerrel készültek.

Értékelték többek közt a kezelhetőséget, a határon autózva mutatott teljesítményt és a 100 km/h-ról való vészfékezést is.

Ebben a tesztben végül a Hankook i*cept RS2 W452 végzett az első helyen, de csupán egy tizeddel maradt mögötte a Michelin és a Pirelli aktuális mintázata. AContinentalebben a tezstben némi meglepetést okozva csak a középmezőnybe került. A lista végén az Uniroyal és a Firestone végzett.

A teljes sorrend:

Tapadás száraz úton

Helyezés

Mintázat

Osztályzat*

1.

Hankook i*cept RS2 W452

2,0

2.

Michelin Alpin 5

2,1

  

PirelliScorpion Winter

2,1

3.

Dunlop Winter Sport 5

2,3

4.

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

2,4

  

Sava Eskimo HP2

2,4

  

FuldaKristallControl HP2

2,4

5.

Nokian WR D4

2,5

  

ContinentalWinterContact TS850P SUV

2,5

  

NankangSnow SV-2

2,5

6.

BF Goodrichg-Force Winter 2

2,6

  

Apollo Apterra Winter

2,6

7.

BarumPolaris 3 4x4

2,8

8.

Avon WV7

3,0

9.

Uniroyal MS plus 77

3,2

  

FirestoneDestination Winter

3,2

* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Nem mindig jó, ha nedves

Mostanában sokkal jellemzőbb télen a nedves aszfalt, mint a több centis hóréteg vagy a tükörjég. Emiatt aztán az összesített értékelésbe is a vizes felületen mért értékeket vették hangsúlyosabban. A tesztpilóták hét milliméteres vízen gázoltak át, és azt is megnézték, hogyan viselkednek a gumik, ha csak a bal oldali kerekek futnak nedves útra. Szerepelt a feladatok között gyorsítás és a vészfékezést pedig 80-ról 20 km/h-ra mérték.

A vizes aszfalton teljesen más eredményt született, mint a szárazúton végezett teszteknél. Ezt a kategóriát holtversenyben a Dunlop Winter Sport 5-s és a PirelliScorpion Winter nyerte éppen csak megelőzve a Continentalt és a Goodyeart. A Firestone-t itt is a mezőny vége felé végzett. A legrosszabb a szárazon még egészen jó eredményeket mutató kínai Nankang lett, csak 5,5 pontot ért el.

Tapadás nedves úton

Helyezés

Mintázat

Osztályzat*

1.

Dunlop Winter Sport 5

2,1

  

PirelliScorpion Winter

2,1

2.

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

2,2

  

ContinentalWinterContact TS850P SUV

2,2

3.

Michelin Alpin 5

2,4

  

Uniroyal MS plus 77

2,4

4.

FuldaKristallControl HP2

2,5

  

Avon WV7

2,5

5.

BF Goodrichg-Force Winter 2

2,6

  

Nokian WR D4

2,6

6.

Sava Eskimo HP2

2,7

7.

Apollo Apterra Winter

3,1

  

BarumPolaris 3 4x4

3,1

8.

Hankook i*cept RS2 W452

3,3

9.

FirestoneDestination Winter

3,5

10.

NankangSnow SV-2

5,5

* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Teljesítmény havas úton:

A havas úton történő teszteléshez az ADAC szakemberei Finnországot választották. A Testworld gyártóktól független pályáján gyorsításokat elemeztek, körpályán vizsgálták a kezelhetőséget, harmincról öt kilométer per órára vészfékeztek, és szubjektíven értékelték a tapadást és a stabilitást.

Az élen itt is holtverseny alakult ki a BF Goodrichg-Force Winter 2 és a Nokian WR D4 között. Mindössze ez a két abroncs kapott kettesnél jobbat (a németeknél fordított az osztályozási rendszer, mint nálunk). A Michelin és a Pirelli is csak a középmezőnybe végzett, az utolsó helyre itt is a Nankang került.

A teljes sorrend a következő:

Tapadás havon

Helyezés

Mintázat

Osztályzat*

1.

BF Goodrichg-Force Winter 2

1,9

  

Nokian WR D4

1,9

2.

Uniroyal MS plus 77

2,1

  

Hankook i*cept RS2 W452

2,1

3.

ContinentalWinterContact TS850P SUV

2,2

4.

BarumPolaris 3 4x4

2,4

5.

Dunlop Winter Sport 5

2,5

  

Sava Eskimo HP2

2,5

6.

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

2,6

7.

Michelin Alpin 5

2,7

  

PirelliScorpion Winter

2,7

8.

Apollo Apterra Winter

2,8

  

FirestoneDestination Winter

2,8

9.

FuldaKristallControl HP2

2,9

10.

Avon WV7

3,1

11.

NankangSnow SV-2

5,1

* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Jeges teszt eredménye:

Hogyan viselkedtek a gumik a tükörjégen? Azt tudni kell, hogy hiába a legjobb gumi, hiába a vezetéssegítő rendszerek, ha lehet kerüljük a tükörjégen való autózást.

A gumik jeges úton való viselkedésének eredménye az értékelésbe csak tíz százalékban számít bele. A próbákat a Continental tesztpályáján hajtották végre. Vészfékeztek 20 km/h-ról 5 km/h-ra, megfigyelték a vezethetőséget, és egy speciális sínrendszerrel az autóra ható oldalvezető erőket is mérték.

A legjobb osztályzatot a Sava Eskimo 3 HP2-es abroncsai kapták. Mögöttük nagyon sűrű volt a mezőny kilencen is hasonló eredményt érek el. A leggyengébb értékelést a Barum és az Uniroyal mellett meglepetésre a Continental kapta ebben a kategóriában.

 Itt a teljes sorrend:

Tapadás jégen

Helyezés

Mintázat

Osztályzat*

1.

Sava Eskimo HP2

2,3

2.

Dunlop Winter Sport 5

2,5

  

BF Goodrichg-Force Winter 2

2,5

  

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

2,5

  

Nokian WR D4

2,5

  

Michelin Alpin 5

2,5

  

FuldaKristallControl HP2

2,5

  

Apollo Apterra Winter

2,5

  

Hankook i*cept RS2 W452

2,5

  

FirestoneDestination Winter

2,5

3.

PirelliScorpion Winter

2,7

  

Avon WV7

2,7

  

NankangSnow SV-2

2,7

4.

ContinentalWinterContact TS850P SUV

2,8

  

BarumPolaris 3 4x4

2,8

  

Uniroyal MS plus 77

2,8

* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Más tényezőket is figyelembe vettek a végleges eredménynél

Az ADAC tesztjén nemcsak a közlekedésbiztonsági szempontból kritikus tulajdonságokat vizsgálták, hanem a gazdaságosság és a komfort szempontjából lényeges tényezőket is.

Diagramon ábrázolták a kopást. Itt minden egyes abroncsot több ezer kilométernyi használatnak tettek ki: konvojoztak és padon is koptatták őket. Egészen addig, amíg el nem érték az 1,6 milliméteres profilmélységet, amit lézerrel mértek. A legtartósabb idén a Michelin Alpin 5 lett, amely a lehető legjobb osztályzatot kapta, 0,5-öst - ezt 62 ezer kilométeres futással érdemelte ki.

zaj mérések is számos tényezőtől függnek: az autó típusától (zajszigetelési tulajdonságaitól) a környezetig számos dolog befolyásolja, hogy mennyire hangos egy gumi, és persze a különféle hanghatásokat sem mindig könnyű elkülöníteni.

A teszten leállított motorral guruló autóban mértek, és nemcsak az utastérben, hanem azon kívül is elemezték a decibeleket. (Érdekességként: A gumikon lévő minősítő címke zaj jelzése az elhaladási zajt jelenti - vagyis ennek semmi köze nincs ahhoz, amit az autóban hallunk.)Ebben a kategóriában jó osztályzatok nem is születtek. A legcsöndesebb a Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 volt, a leghangosabbnak pedig a Michelin és az Apollo bizonyult.

A végeredmény pedig...

A fentiekből is látszik, hatalmas különbségek lehetnek egy adott abronccsal is eltérő körülmények között.

Az ADAC összesítő táblázata is csak azt tudja megmutatni, melyik gumi volt a legkiegyensúlyozottabb. Ebben a méretben egyetlen mintázatnak adtak jó értékelést: a Dunlop Winter Sport 5-nek.

Míg a 195/65 R15-ösöknél senki nem bukott meg, addig a SUV-ok méretében a kínai NankangSnow SV-2 nem érte el a német autóklub minimumszintjét.

Kell nekem a téli gumi?

Bár Magyarországon nem, Európa több országában viszont kötelező a téli gumi. Aki tehát sokat utazik külföldre, mindenképpen jó, ha tart egy külön szettet erre az évszakra, aki pedig nem, annak is ajánlott.

A forrás http://totalcar.hu/magazin/technika/2017/10/30/adac_teligumiteszt_215_65_r16_2017/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link