Milyen gumit válasszunk télre?

Kapus Gergő
Merkl Bt.

Téli gumiból nagyon sok féle létezik. Milyen szempontok szerint válasszuk ki a legmegfelelőbbet?

Az egyik fő szempont a hőmérséklet:
Nyári gumi: enyhe időjárásra alkalmas, amikor a hőmérséklet soha nem süllyed túlságosan alacsonyra. A gépjármű optimális teljesítményt nyújt ilyenkor még esős idő esetén is. A teljesítmény csökkenés, akkor jelentkezik, amikor a hőmérséklet 7 °C alá süllyed. Ilyenkor az abroncsok gumija megkeményedik és veszít a hatékonyságából. Ebben az esetben valamint havas területen feltétlenül más típusú gumiabroncsra van szükség.

 vasárnap december 3, 2017

Téli abroncsok fajtái:
a) A négy évszakos abroncs:

A nyári- és a téli gumi között kompromisszumos megoldás a négy évszakos gumi. Erről azonban azt kell tudni, hogy nagy melegben nem olyan hatékony, mint a nyári gumi és a nagy hidegben, havas úton sem úgy viselkedik, mint a téli. Használatuk során számolni kell azzal, hogy az üzemanyag fogyasztás magasabb, a gumi kopása nagyobb és a kanyarban való úttartás is kevésbé biztonságos. Az esetek többségében kevésbé jó teljesítményeket produkálnak fékezéskor.

b) A téli- és az alpesi gumi: az M+S jelölés és 3PMSF logó a legjobb biztosíték a mérsékelt télre:
Minden téli guminak az oldal részén az „M+S” jelölést fel kell tüntetni. Azonban arra nincs rendelkezés, hogy ezt csak abban az esetben lehessen használni, ha azt tesztekkel is igazolják. Jó példa erre, hogy a legtöbb négy évszakos abroncs oldalgumiján megtalálható ez a jelölés, annak ellenére, hogy ezek nem hatékonyak valódi téli körülmények között. Ha biztosak akarunk lenni a téli abroncsaink hatékonyságában, akkor ellenőrizni kell, hogy egy másik jelölés, a „3PMSF” is megtalálható-e rajtuk. Ennek a feltüntetéséhez már az abroncsok komoly tesztelése szükséges, ezek nélkül nem használható. A különböző gyártók
termékeiben lehet kisebb eltérés, de mindegyik optimális teljesítményt nyújt, ha a hőmérséklet 7 fok alá süllyed. A téli gumiabroncs gumijának az összetétele a nyári gumikétól eltér, hogy a gumi lágy maradjon nagy hidegben is. Azok hideg időjárási körülmények között megkeményednek. Más a téli gumik futófelületének mintázata, csatornázottsága is, hogy a csapadékot (havat és vizet) jobban elvezessék. A felépítésük biztosítja a jó tapadást. Ezek az abroncsok nem csak a hóban, de száraz és hó nélküli aszfalton, hideg időben is – ha a hőmérséklet 7 fok alá csökken – jobb fékhatást és úttartást biztosítanak.

c) Keményebb télre való északi abroncsok
Ha hideg vidéken, hegyvidéken lakik, vagy gyakran jár síelni, a téli abroncsok (M+S,3PMSF) valószínűleg elegendőek ahhoz, hogy minden helyzetben segítségére legyenek. Az északi abroncsot azoknak ajánlják, akik sokkal hidegebb helyen élnek vagy oda utaznak, mint pl. a skandináv országok, ahol a hó mennyisége- és a jegesedés is nagyobb. Ezekkel a gumikkal azonban fekete aszfalton nehezebb, kényelmetlenebb közlekedni. Az északi abroncs gumikeveréke más, azért, hogy alkalmas legyen az erősen negatív hőmérsékletben való autózáshoz. Az egyirányú mintázat és erős lamellák páratlan úttartást biztosítanak a jégen és a nagyon vastag hóban is. Azonban száraz vagy nedves aszfalton kevésbé jól viselkedik, mint a hagyományos téli gumi és a fogyasztása is magasabb. Az északi gumi radikálisabb változata, amelynek a szerkezetében fémszögek vannak. Ez a jégen nagyon jól működik, de száraz aszfalton a gumi felülete nagyon kopik, úttartása korlátozott, megnő az üzemanyag fogyasztás. Egyes országokban be is van tiltva vagy meghatározott időszakra van korlátozva a használata. Számos európai országban gyakorlatilag ismeretlen az északi abroncs.

Mikor van szükség a téli gumikra?
A téli abroncs speciális tulajdonságai a legjobbak száraz aszfalton, akkor is, ha a hőmérséklet kevéssel nulla fok fölött van és hatékony marad, még akkor is, ha napközben a hőmérséklet eléri vagy meghaladja a 10 fokot. Hidegebb területeken, hegyvidéki utakon létfontosságúvá válik, mert hozzátapad az útburkolathoz, amint a hőmérséklet negatív lesz. Csatornázottsága a normál mennyiségű hóhoz és jéghez került kialakításra. Kérdésként merülhet fel, mi van, ha a nyári gumira hólánc kerül. Azt kell tudni, hogy ebben az esetben az autó sebessége nem haladhatja meg az 50 km/h-t. A hóláncok levétele után az autó jóval kevésbé lesz irányítható. A nyári gumival a fékút akár meg is kétszereződhet a téliéhez képest a hideg és nedves aszfalton. Havon és jégen ez még hatványozottabban jelentkezik. Amennyiben előző évszakról szereli vissza téli gumiabroncsait fontos az abroncsnyomás ellenőrzése. A szakemberek ezt meg is teszik.

Összegzésül elmondható, hogy az abroncsokat mindig az időjárási viszonyoknak megfelelően kell választani. A mi éghajlati viszonyunknak általában az a legjobb megoldás, ha nyári és téli gumit is használunk. Ez utóbbiból az alpesi téli abroncs (3PMSF) a legsokoldalúbb.